http://doi.org/10.26347/1607-2502201807-08019-027
КАК ОБУЧИТЬ ИСКУССТВЕННЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ МЕДИЦИНЕ ИЛИ РАЗМЫШЛЕНИЯ О НОВОЙ РОЛИ СТАНДАРТИЗАЦИИ
П.А. Воробьев1, А.П. Воробьев2,3Информация об авторах
Авторы заявляют об отсутствии возможных конфликтов интересов.
Воробьев Павел Андреевич — д-р мед. наук, профессор, Председатель Правления МГНОТ. 119048, Москва, Хамовнический вал. Тел.: +7 (495) 225 83 74
Воробьев Андрей Павлович — аспирант ФГАОУ ВО ПМГМУ им. И.М. Сеченова Минздрава России (Сеченовский Университет); Президент МТП Ньюдиамед. 119991, Москва, ул. Большая Пироговская, дом 2, стр. 4. E-mail: andvorob@gmail.com
1Московское городское научное общество терапевтов, Москва, Россия; 2ФГАОУ В.О. Первый Московский государственный медицинский университет имени И.М. Сеченова Минздрава России (Сеченовский Университет), Москва, Россия; 3МТП Ньюдиамед, Москва, Россия
Рассматриваются проблемы глубокого обучения системам искусственного интеллекта на примере системы MeDiCase. Анализируются проблемы, связанные с обучением с учителем экспертных систем, диагностические игры в выборе знаний врача, вопросы эвристического и дедуктивного подхода в диагностике. Делается заключение, что важный элемент системы стандартизации в здравоохранения — клинические рекомендации — могут стать основой для глубинного обучения интеллектуальных системы в медицине.
Ключевые слова: искусственный интеллект, глубокое обучение, экспертные системы, диагностические игры, обучение с учителем, эвристика, дедукция
HOW TO TEACH MEDICINE AN ARTIFICIAL INTELLIGENCE, OR CONSIDERATIONS ABOUT A NEW ROLE OF STANDARDIZATION
P.A. Vorobiev1, A.P. Vorobiev2,3About authors
Authors declare lack of the possible conflicts of interests.
Vorobiev Pavel A. — Doctor of Medical Sciences, professor, head of Moscow City Scientific Society of Primary Care Physicians, Khamovnicheskii val, Moscow, Russia 119048. Phn: + 7 (495) 225 83 74
Vorobiev Andrey P. — postgraduate student of the Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education «I.M. Sechenov First Moscow State Medical University» of the Ministry of Health of the Russian Federation (Sechenov University); President of the Medical and Technology Company «Newdiamed», 2, Bolshaya Pirogovskaya str., bldg 4, Moscow, Russia 119991. E-mail: andvorob@gmail.com
1Moscow City Scientific Society of Primary Care Physicians, Moscow, Russia; 2Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education «I.M. Sechenov First Moscow State Medical University» of the Ministry of Health of the Russian Federation (Sechenov University), Moscow, Russia; 3Medical and Technology Company «Newdiamed», Moscow, Russia
Reviewed here is the challenge of the deep learning of artificial intelligence systems, with the MeDiCase system used as an example. The problems related to teaching expert systems with associative learning, diagnostic games with the choice of a doctor’s knowledge, issues of the heuristic and deductive approach in diagnostics are analyzed. The conclusion is made that clinical guidelines as an important element of standardizing the healthcare system can play a fundamental role in deep learning of intelligence systems in medicine.
Keywords: artificial intelligence, deep learning, expert systems, diagnostic games, associative learning, heuristics, deduction
Загрузка...