http://doi.org/10.26347/1607-2502201807-08019-027

КАК ОБУЧИТЬ ИСКУССТВЕННЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ МЕДИЦИНЕ ИЛИ РАЗМЫШЛЕНИЯ О НОВОЙ РОЛИ СТАНДАРТИЗАЦИИ

П.А. Во­ро­бьев1, А.П. Во­ро­бьев2,3

Ав­то­ры заяв­ляют об от­сут­ствии воз­мож­ных кон­флик­тов ин­тере­сов.

Во­ро­бьев Па­вел Ан­дреевич — д-р мед. наук, про­фес­сор, Пред­се­да­тель Прав­ле­ния МГНОТ. 119048, Москва, Ха­мов­ни­че­ский вал. Тел.: +7 (495) 225 83 74

Во­ро­бьев Ан­дрей Павло­вич — ас­пи­рант ФГАОУ ВО ПМГМУ им. И.М. Се­че­но­ва Мин­здра­ва Рос­сии (Се­че­новский Уни­вер­си­тет); Пре­зи­дент МТП Нью­диа­мед. 119991, Москва, ул. Большая Пи­ро­говская, дом 2, стр. 4. E-mail: andvorob@gmail.com

1Московское го­родское науч­ное об­ще­ство терапев­тов, Москва, Рос­сия; 2ФГАОУ В.О. Пер­вый Московский го­су­дар­ствен­ный ме­ди­цинский уни­вер­си­тет име­ни И.М. Се­че­но­ва Мин­здра­ва Рос­сии (Се­че­новский Уни­вер­си­тет), Москва, Рос­сия; 3МТП Нью­диа­мед, Москва, Рос­сия

Рассмат­ри­ва­ют­ся пробле­мы глу­бо­ко­го обу­че­ния си­сте­мам ис­кус­ствен­но­го ин­тел­лек­та на при­ме­ре си­сте­мы MeDiCase. Ана­ли­зи­ру­ют­ся пробле­мы, свя­зан­ные с обу­че­ни­ем с учи­телем экс­перт­ных си­стем, диа­гно­сти­че­ские иг­ры в вы­бо­ре зна­ний вра­ча, во­про­сы эври­сти­че­ско­го и де­дук­тив­но­го под­хо­да в диа­гно­сти­ке. Де­ла­ет­ся за­клю­че­ние, что важ­ный эле­мент си­сте­мы стан­дар­ти­за­ции в здра­во­охра­не­ния — кли­ни­че­ские ре­ко­мен­да­ции — мо­гут стать осно­вой для глу­бин­но­го обу­че­ния ин­тел­лек­ту­аль­ных си­сте­мы в ме­ди­ци­не.
Ключевые слова: искусственный интеллект, глубокое обучение, экспертные системы, диагностические игры, обучение с учителем, эвристика, дедукция

HOW TO TEACH MEDICINE AN ARTIFICIAL INTELLIGENCE, OR CONSIDERATIONS ABOUT A NEW ROLE OF STANDARDIZATION

P.A. Vorobiev1, A.P. Vorobiev2,3

Authors declare lack of the possible conflicts of interests.

Vorobiev Pavel A. — Doctor of Medical Sciences, professor, head of Moscow City Scientific Society of Primary Care Physicians, Khamovnicheskii val, Moscow, Russia 119048. Phn: + 7 (495) 225 83 74

Vorobiev Andrey P. — postgraduate student of the Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education «I.M. Sechenov First Moscow State Medical University» of the Ministry of Health of the Russian Federation (Sechenov University); President of the Medical and Technology Company «Newdiamed», 2, Bolshaya Pirogovskaya str., bldg 4, Moscow, Russia 119991. E-mail: andvorob@gmail.com

1Moscow City Scientific Society of Primary Care Physicians, Moscow, Russia; 2Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education «I.M. Sechenov First Moscow State Medical University» of the Ministry of Health of the Russian Federation (Sechenov University), Moscow, Russia; 3Medical and Technology Company «Newdiamed», Moscow, Russia

Reviewed here is the challenge of the deep learning of artificial intelligence systems, with the MeDiCase system used as an example. The problems related to teaching expert systems with associative learning, diagnostic games with the choice of a doctor’s knowledge, issues of the heuristic and deductive approach in diagnostics are analyzed. The conclusion is made that clinical guidelines as an important element of standardizing the healthcare system can play a fundamental role in deep learning of intelligence systems in medicine.
Keywords: artificial intelligence, deep learning, expert systems, diagnostic games, associative learning, heuristics, deduction