http://doi.org/10.26347/1607-2502202403-04065-071
Введение. Показатель времени ожидания предоставления медицинских услуг (среднее время ожидания и своевременность предоставления медицинской услуги: приема врача, диагностического исследования, плановой госпитализации) существенно влияет на комфортность получения медицинской помощи, во многом сказывается на качестве условий предоставления медицинских услуг в целом. Цель. Цель эмпирического исследования — оценка соответствия сроков предоставления медицинских услуг нормативным требованиям. Материалы и методы. В ходе подготовки статьи использованы социологический анализ данных, полученных в результате проведения социологического опроса, социологическое наблюдение, статистико-экономический и формально-юридический методы. Результаты. В результате изучена законодательная база, лежащая в основе проведения независимой оценки условий предоставления медицинских услуг, получены количественные данные ожидания приема врача, диагностического исследования, плановой госпитализации. Акцентируется внимание на проблемах и пожеланиях, затрагивающих время предоставления медицинских услуг, сокращение избыточных процедур внутри медицинских организаций. Результаты могут быть применены при разработке стратегических документов в сфере управления здравоохранением, внедрении элементов «бережливой поликлиники», выражающемся в оптимизации процессов.
Ключевые слова: время ожидания, качество условий, медицинская услуга, мониторинг
Introduction. The indicator of the waiting time for the provision of medical services (the average waiting time and timeliness of the provision of medical services: doctor's appointment, diagnostic examination, planned hospitalization) significantly affects the comfort of receiving medical care, largely affects the quality of the conditions for the provision of medical services in general. Purpose. The purpose of the empirical study is to assess the compliance of the timing of the provision of medical services with regulatory requirements. Methods and materials. In preparing the article, sociological analysis of the data obtained because of a sociological survey, sociological observation, statistical-economic and formal-legal methods were used. Results. As a result, the legislative framework underlying the independent assessment of the conditions for the provision of medical services was studied, quantitative data on waiting for a doctor's appointment, diagnostic examination, and planned hospitalization were obtained. Attention is focused on the problems and wishes affecting the timing of medical services, reduction of redundant procedures in medical organizations. The results obtained can be applied in the development of strategic documents in the field of healthcare management, the introduction of elements of a "lean polyclinic", expressed in the optimization of processes.
Keywords: waiting time, quality of conditions, medical service, monitoring