http://doi.org/10.26347/1607-2502202109-10034-039
Введение. В настоящее время медицинские организации заявляют о соответствии оказываемых ими услуг международному уровню, внедряя систему менеджмента качества согласно требованиям международного стандарта ISO 9001:2015 (ГОСТ Р ИСО 9001—2015), регламентирующим применение «процессного подхода» системы менеджмента качества (СМК).Цель исследования. Изучение и оценка результатов внедрения системы менеджмента качества в медицинской организации, оказывающей специализированную медицинскую помощь по профилю «офтальмология» в Республике Татарстан.Материалы и методы. Использованы методы контент-анализа, методика экспертных оценок. Проанализированы информационные и аналитические материалы российских и зарубежных источников, официальные формы статистической отчетности Республики Татарстан и данные медицинской информационной системы Государственного автономного учреждения здравоохранения «Республиканская клиническая офтальмологическая больница Министерства здравоохранения Республики Татарстан имени профессора Е.В.Адамюка» (ГАУЗ «РКОБ МЗ РТ им. проф. Е.В. Адамюка»).Результаты. Внедрение СМК в ГАУЗ «РКОБ МЗ РТ им. проф. Е.В. Адамюка», являющемся медицинской организацией третьего уровня, начато в 2018 г. Разработаны необходимые организационно-распорядительные и учетно-отчетные документы, определены сроки реализации проекта по разработке, внедрению, сертификации и поддержанию системы менеджмента качества в соответствии с требованиями ISO 9001:2015 (ГОСТ Р ИСО 9001—2015). Проведены мероприятия по самообследованию деятельности клиники, оценочные аудиты ведущих экспертов Российской Федерации в области СМК, обучение медицинского персонала, составлены технологические (информационные) карты взаимодействия процессов, разработаны реестры «рисков» медицинской деятельности, стандартные операционные процедуры, получен сертификат соответствия требованиям ГОСТ Р ИСО 9001—2015 (ISO 9001:2015). По итогам проверок и внутренних аудитов разработаны корректирующие мероприятия по устранению несоответствий в процессах деятельности офтальмологической клиники.Заключение. Внедрение СМК в ГАУЗ «РКОБ МЗ РТ им. проф. Е.В. Адамюка» способствует повышению удовлетворенности пациента качеством и организацией медицинской помощи, а также позволяет обеспечивать более безопасную среду для пациентов и персонала, выявлять и устранять несоответствия и потери в процессах, стандартизировать процедуры деятельности клиники.
Ключевые слова: система менеджмента качества, аудит, стандартная операционная процедура, специализированная медицинская помощь по профилю «офтальмология»
Background. Currently, medical organizations declare the compliance of their services with the international level, introducing a quality management system in accordance with the requirements of international standards ISO 9001:2015 (GOST R ISO 9001—2015), which regulate the application of the «process approach» of the quality management system.Objective. To study and evaluate the implementation of the quality management system (QMS) in a medical organization providing specialized medical eye care in the Republic of Tatarstan.Methods. Methods of content analysis, information and analytical materials from Russian and foreign sources, official forms of statistical reporting of the Republic of Tatarstan and data from the medical information system of the Republican Clinical Ophthalmic Hospital of Ministry of Health of the Republic of Tatarstan named after Professor Adamyuk were used.Results. The implementation of a quality management system in accordance with the requirements of international standards ISO 9001:2015 (GOST R ISO 9001—2015) in the Republican Clinical Ophthalmic Hospital of Ministry of Health of the Republic of Tatarstan named after Professor Adamyuk, which is a third-level medical organization, began in 2018. The necessary organizational and administrative and accounting and reporting documents have been developed, the time frame for the implementation of the project for the development, implementation, certification and maintenance of the quality management system in accordance with the requirements of ISO 9001:2015 has been determined. Measures for self-examination of the clinic's activities were carried out, assessment audits of leading experts of the Russian Federation in the field of quality management system, training of medical personnel, technological (informational) maps of the interaction of processes were drawn up, registers of risks of medical activities, standard operating procedures were developed, a certificate of compliance with the requirements of ISO 9001 was obtained: 2015 (GOST R ISO 9001—2015). Based on the results of inspections and internal audits, corrective measures were developed to eliminate inconsistencies in the processes of the ophthalmological clinic.Interpretation. The introduction of a quality management system in a medical organization providing specialized (including high-tech) medical care in the «ophthalmology» profile is necessary to increase patient satisfaction with the quality and organization of medical care. The implementation of the QMS made it possible to provide a safer environment for patients and staff, identify and eliminate inconsistencies and losses in processes, and standardize the procedures for the clinic's activities.
Keywords: quality management system, audit, standard operating procedure, specialized medical care in the field of «ophthalmology»