http://doi.org/10.26347/1607-2502202109-10034-039

ВНЕДРЕНИЕ СИСТЕМЫ МЕНЕДЖМЕНТА КАЧЕСТВА НА ПРИМЕРЕ МЕДИЦИНСКОЙ ОРГАНИЗАЦИИ, ОКАЗЫВАЮЩЕЙ СПЕЦИАЛИЗИРОВАННУЮ (В ТОМ ЧИСЛЕ ВЫСОКОТЕХНОЛОГИЧНУЮ) МЕДИЦИНСКУЮ ПОМОЩЬ ПО ПРОФИЛЮ «ОФТАЛЬМОЛОГИЯ»

Г.Е. Сабирзянова1, Д.К. Хусаинова1, Л.М. Шулаева1, Г.Г. Зигангареева1,2

Автор заявляет об отсутствии конфликта интересов.

Финансирование: исследование не имело спонсорской поддержки

Для цитирования: Сабирзянова Г.Е., Хусаинова Д.К., Шулаева Л.М., Зигангареева Г.Г. Внедрение системы менеджмента качества на примере медицинской организации, оказывающей специализированную (в том числе высокотехнологичную) медицинскую помощь по профилю «офтальмология». Проблемы стандартизации в здравоохранении. 2021; 9-10: 34-39. DOI: 10.26347/1607-2502202109-10034-039

Сведения об авторах:

Сабирзянова Галина Евгеньевна — заместитель главного врача по общим вопросам ГАУЗ «РКОБ МЗ РТ им. проф. Е.В. Адамюка». 420012, Республика Татарстан, г. Казань, ул. Бутлерова, 14. E-mail: Galina.Sabirzyanova@tatar.ru

Хусаинова Дина Камилевна — канд. мед. наук, главный врач ГАУЗ «РКОБ МЗ РТ им. проф. Е.В. Адамюка». 420012, Республика Татарстан, Казань, ул. Бутлерова, 14. E-mail: Husainova.Dina@tatar.ru

Шулаева Лейсан Мансуровна — заведующая отделом по стандартизации и менеджменту качества ГАУЗ «РКОБ МЗ РТ им. проф. Е.В. Адамюка», 420012, Россия, Республика Татарстан, Казань, ул. Бутлерова, 14, e-mail: Leysan.Hayrullina@tatar.ru

Зигангареева Гульназ Галимзяновна — канд. мед. наук, заместитель главного врача по организационно-методической работе ГАУЗ «РКОБ МЗ РТ им. проф. Е.В. Адамюка». 420012, Республика Татарстан, Казань, ул. Бутлерова, 14; доцент кафедры общественного здоровья, экономики и управления здравоохранением Казанской государственной медицинской академии — филиала ФГБОУ ДПО РМАНПО Минздрава России. 420012, Республика Татарстан, Казань ул. Муштари, 11. E-mail: Orgmetod.Rkob@tatar.ru

1ГАУЗ «Республиканская клиническая офтальмологическая больница Министерства здравоохранения Республики Татарстан имени профессора Е.В. Адамюка»», г. Казань, Республика Татарстан; 2Казанская государственная медицинская академия – филиал ФГБОУ ДПО РМАНПО Минздрава России, г. Казань, Республика Татарстан

Введение. В настоящее время медицинские организации заявляют о соответствии оказываемых ими услуг международному уровню, внедряя систему менеджмента качества согласно требованиям международного стандарта ISO 9001:2015 (ГОСТ Р ИСО 9001—2015), регламентирующим применение «процессного подхода» системы менеджмента качества (СМК).Цель исследования. Изучение и оценка результатов внедрения системы менеджмента качества в медицинской организации, оказывающей специализированную медицинскую помощь по профилю «офтальмология» в Республике Татарстан.Материалы и методы. Использованы методы контент-анализа, методика экспертных оценок. Проанализированы информационные и аналитические материалы российских и зарубежных источников, официальные формы статистической отчетности Республики Татарстан и данные медицинской информационной системы Государственного автономного учреждения здравоохранения «Республиканская клиническая офтальмологическая больница Министерства здравоохранения Республики Татарстан имени профессора Е.В.Адамюка» (ГАУЗ «РКОБ МЗ РТ им. проф. Е.В. Адамюка»).Результаты. Внедрение СМК в ГАУЗ «РКОБ МЗ РТ им. проф. Е.В. Адамюка», являющемся медицинской организацией третьего уровня, начато в 2018 г. Разработаны необходимые организационно-распорядительные и учетно-отчетные документы, определены сроки реализации проекта по разработке, внедрению, сертификации и поддержанию системы менеджмента качества в соответствии с требованиями ISO 9001:2015 (ГОСТ Р ИСО 9001—2015). Проведены мероприятия по самообследованию деятельности клиники, оценочные аудиты ведущих экспертов Российской Федерации в области СМК, обучение медицинского персонала, составлены технологические (информационные) карты взаимодействия процессов, разработаны реестры «рисков» медицинской деятельности, стандартные операционные процедуры, получен сертификат соответствия требованиям ГОСТ Р ИСО 9001—2015 (ISO 9001:2015). По итогам проверок и внутренних аудитов разработаны корректирующие мероприятия по устранению несоответствий в процессах деятельности офтальмологической клиники.Заключение. Внедрение СМК в ГАУЗ «РКОБ МЗ РТ им. проф. Е.В. Адамюка» способствует повышению удовлетворенности пациента качеством и организацией медицинской помощи, а также позволяет обеспечивать более безопасную среду для пациентов и персонала, выявлять и устранять несоответствия и потери в процессах, стандартизировать процедуры деятельности клиники.
Ключевые слова: система менеджмента качества, аудит, стандартная операционная процедура, специализированная медицинская помощь по профилю «офтальмология»

IMPLEMENTATION OF A QUALITY MANAGEMENT SYSTEM IN A MEDICAL ORGANIZATION PROVIDING SPECIALIZED (INCLUDING HIGH-TECH) MEDICAL EYE CARE

G.E. Sabirzjanova1, D.K. Khusainova1, L.M. Shulaeva1, G.G. Zigangareeva1,2

The authors declare no conflict of interest.

Funding: the study had no funding.

For citation: Sabirzjanova GE, Khusainova DK, Shulaeva LM, Zigangareeva GG. Implementation of a quality management system in a medical organization providing specialized (including high-tech) medical eye care. Health Care Standardization Problems. 2021; 9-10: 34-39. DOI: 10.26347/1607-2502202109-10034-039

About the authors:

Galina I. Sabirzjanova — Deputy Chief Physician (on general issues), Republican Clinical Ophthalmic Hospital of Ministry of Health of the Republic of Tatarstan named after Professor Adamyuk, Kazan, Republic of Tatarstan, Russia. E-mail: Galina.Sabirzyanova@tatar.ru

Dina K. Khusainova — Ph.D. in Medicine, Chief Physician, Republican Clinical Ophthalmic Hospital of Ministry of Health of the Republic of Tatarstan named after Professor Adamyuk, Kazan, Republic of Tatarstan, Russia. E-mail: Husainova.Dina@tatar.ru

Leysan M. Shulaeva — Head of the Standardization and Quality Management Department, Republican Clinical Ophthalmic Hospital of Ministry of Health of the Republic of Tatarstan named after Professor Adamyuk, Kazan, Republic of Tatarstan, Russia. E-mail: Leysan.Hayrullina@tatar.ru

Gulnaz G. Zigangareeva — Ph.D. in Medicine, Deputy Chief Physician (on organizational and methodological work), Republican Clinical Ophthalmic Hospital of Ministry of Health of the Republic of Tatarstan named after Professor Adamyuk, Kazan, Republic of Tatarstan, Russia; Associate Professor, Department of Public Health, Economics and Healthcare Management, Kazan State Medical Academy (a branch of the Russian Medical Academy of Continuous Professional Education of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation). E-mail: Orgmetod.Rkob@tatar.ru.

1Republican Clinical Ophthalmic Hospital of Ministry of Health of the Republic of Tatarstan named after Professor Adamyuk, Kazan, Russia; 2Kazan State Medical Academy (a branch of the Russian Medical Academy of Continuous Professional Education of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation), Kazan, Russia

Background. Currently, medical organizations declare the compliance of their services with the international level, introducing a quality management system in accordance with the requirements of international standards ISO 9001:2015 (GOST R ISO 9001—2015), which regulate the application of the «process approach» of the quality management system.Objective. To study and evaluate the implementation of the quality management system (QMS) in a medical organization providing specialized medical eye care in the Republic of Tatarstan.Methods. Methods of content analysis, information and analytical materials from Russian and foreign sources, official forms of statistical reporting of the Republic of Tatarstan and data from the medical information system of the Republican Clinical Ophthalmic Hospital of Ministry of Health of the Republic of Tatarstan named after Professor Adamyuk were used.Results. The implementation of a quality management system in accordance with the requirements of international standards ISO 9001:2015 (GOST R ISO 9001—2015) in the Republican Clinical Ophthalmic Hospital of Ministry of Health of the Republic of Tatarstan named after Professor Adamyuk, which is a third-level medical organization, began in 2018. The necessary organizational and administrative and accounting and reporting documents have been developed, the time frame for the implementation of the project for the development, implementation, certification and maintenance of the quality management system in accordance with the requirements of ISO 9001:2015 has been determined. Measures for self-examination of the clinic's activities were carried out, assessment audits of leading experts of the Russian Federation in the field of quality management system, training of medical personnel, technological (informational) maps of the interaction of processes were drawn up, registers of risks of medical activities, standard operating procedures were developed, a certificate of compliance with the requirements of ISO 9001 was obtained: 2015 (GOST R ISO 9001—2015). Based on the results of inspections and internal audits, corrective measures were developed to eliminate inconsistencies in the processes of the ophthalmological clinic.Interpretation. The introduction of a quality management system in a medical organization providing specialized (including high-tech) medical care in the «ophthalmology» profile is necessary to increase patient satisfaction with the quality and organization of medical care. The implementation of the QMS made it possible to provide a safer environment for patients and staff, identify and eliminate inconsistencies and losses in processes, and standardize the procedures for the clinic's activities.
Keywords: quality management system, audit, standard operating procedure, specialized medical care in the field of «ophthalmology»