https://doi.org/10.26347/1607-2502202011-12037-043
Цель исследования. Выполнить анализ вызовов пандемии COVID-19 в сфере высшего образования и приоритетных факторов формирования образа жизни студентов. Материалы и методы. Объект исследования — система обучения и студенты международно-ориентированного университета ФГАОУ ВО «Российский университет дружбы народов» (РУДН). Для целей исследования разработана анкета, направленная на выявление факторов формирования образа жизни студентов, вызванных пандемией COVID-19. На начальном этапе с учетом санитарно-эпидемиологических ограничений собрано 30 анкет. Экспертной оценке подлежали новые регламенты организации учебного процесса в очной и дистанционной формах, а также результаты анкетирования студентов РУДН. Методы исследования: аналитический, контент-анализ, социологический, социально-гигиенический, статистический.Результаты. Под влиянием пандемии COVID-19 образ жизни и образование претерпели существенные изменения. Неожиданно проявились проблемы студентов, потребляющих различную табачную продукцию. Свое здоровье и самочувствие «хорошим» считают около 25% студентов. В стадии разработки рекомендаций студентам, администрации и врачам о путях совершенствования образа жизни, общего и стоматологического здоровья, форм и методов поддержания здорового образа жизни студентов с учетом ограничительных мероприятий в условиях пандемии.Заключение. Медицинский институт и система непрерывного медицинского образования РУДН эффективно ответили на вызовы образованию в условиях пандемии COVID-19, и продолжили эффективное обучение студентов, путем проведения занятий и экзаменов в онлайн- и офлайн-формате. Условия карантина спровоцировали вызовы менеджменту РУДН, для формирования устойчивой образовательной среды, поддержки научных исследований при поддержании безопасности студентов и преподавателей.
Ключевые слова: медицинское образование, РУДН, COVID-19, коронавирусная инфекция, образ жизни, здоровье, вызовы
Objective. To analyze challenges presented by the COVID-19 pandemic to the higher education and priority factors of students' lifestyle formation.Methods. The object of the research is the educational system and students of the internationally university «Peoples' Friendship University of Russia» (RUDN University). For the purposes of the study, a questionnaire was developed to identify factors of the formation of the student lifestyle that were changed by the COVID-19 pandemic. At the initial stage with the sanitary and epidemiological restrictions imposed, 30 questionnaires were collected. The new orders to organize the educational process in full-time and online forms, as well as the questionnaires results of the RUDN University students were analyzed. Research methods: analytical, content analysis, sociological, socio-hygienic, statistical.Results. Lifestyle and education have undergone significant dramatic changes triggered by the COVID-19 pandemic. These changes are assessed by factors of social isolation, lack of personal contacts, distance education, hypodynamia in cramped housing conditions (apartments or dorm rooms), excess of hygienic standards for working on computers, self-development of knowledge, etc. Unexpectedly, the problem of students who consume various tobacco products appeared. About 25% of students consider their health and well-being «good». Recommendations for students, administration and doctors on ways to improve the lifestyle, general and dental health, forms and methods of maintaining a healthy lifestyle for students, are being developed taking into account restrictive measures in a pandemic.Interpretation. The RUDN Institute of Medicine and the RUDN Continuing Medical Education system have effectively responded to the challenges of education in the context of the pandemic and have continued to effectively educate students by conducting classes and exams in online and offline formats. Recommendations were developed for students, administrators and doctors of the system of continuing medical education on the ways to improve the lifestyle, general and dental health, forms and methods of medical and preventive care for students. The quarantine conditions have posed challenges to the university management to create the sustainable environment for education and research capable to protect students and teachers.
Keywords: medical education, RUDN, COVID 19, lifestyle, health, challenges